CvS Academy

De CvS Academy is een kleinschalig opleidingscentrum, gelieerd aan de kleinschalige GGz-instelling Centrum voor Schematherapie. We bieden hoogwaardige en professionele opleidingsactiviteiten in een veilige en huiselijke sfeer. Op innovatieve en interactieve wijze geven we vorm aan elearnings, blended leren, hybride leren en klassikaal leren. De innovatieve inrichting van de opleidingsactiviteiten biedt de mogelijkheid voor een standaard opleidingsaanbod, maar ook aanpassingen in aanbod of zelfs aanbod op maat. Het onderwijs is persoonlijk en geïntegreerd, dit vereist samenspel en betrokkenheid. We hebben oog voor de context van de verschillende werksettings.

Bij alle opleidingsactiviteiten wordt een zekere mate van ervaringsdeskundigheid verweven in het onderwijs. We zien de GGz-professional enerzijds als mens, anderzijds als instrument in de werkrelatie. Dit maakt zelfkennis en zelfzorg essentieel voor de professional om optimaal te functioneren op werk. Elke opleidingsactiviteit bevat interactieve elementen die gericht zijn op zelf DOEN en ERVAREN.

Hieronder zie je ons aanbod. Er is nog veel meer leuks, unieks en innovatiefs in ontwikkeling, denk bijvoorbeeld aan nascholing binnen de schematherapie, diverse Elearnings en teambegeleidingsvormen. Hou daarom onze website en onze LinkedIn pagina in de gaten!

Cursusaanbod

Docent(en):

Yvette Endert-Kilian

Duur:

25 uur

Vorm:

Deze cursus is vormgegeven volgens blended richtlijnen. De bijeenkomsten zijn innovatief ingericht waardoor deelnemers veel meer continu en verspreid over de weken bezig zijn met de cursusstof en integratie van het geleerde in het dagelijks werk vloeiender kan verlopen.

De eerste en laatste cursusdag zijn op locatie van de CvS Academy in Den Haag. Op deze manier wordt de verbinding in de groep en met de docent goed gevormd bij de start en zorgvuldig afgerond op de laatste cursusdag. De tussenliggende bijeenkomsten zijn online synchroon, oftewel het zijn online bijeenkomsten waar zowel de cursisten als de docent aanwezig zijn en met elkaar aan de slag gaan.

Elke bijeenkomst is op dezelfde manier opgebouwd

  1. Voorbereiding: de cursist bestudeert voorafgaand aan elke bijeenkomst de opgegeven literatuur om kennis op te doen. Ook kunnen voorbereidingen gevraagd worden voor oefeningen in de bijeenkomst.
  2. Bijeenkomst: de docent geeft in de bijeenkomst toelichting op de verschillende behandelprincipes en technieken, en demonstreert deze aan de hand van videomateriaal of life rollenspel. Er wordt veel tijd en aandacht besteed aan het oefenen, doen en ervaren van verschillende schematherapeutische technieken, vaardigheden en attitudes. Dit kan zowel in kleine subgroepen als plenair plaatsvinden.
  3. Huiswerk: de cursist gaat in de praktijk aan de slag met wat in de bijeenkomst is geleerd
  4. Intervisiegroep: aan het begin van de cursus worden intervisiegroepjes samengesteld om tussentijds ervaringen uit te wisselen, als extra oefenruimte, om elkaar steun en feedback te bieden bij het opstarten van schematherapie in de eigen dagelijkse praktijk. Ook wordt in de intervisiegroep gewerkt aan de eindopdracht.

Zin om je verder te verdiepen?: aanvullende literatuur die de docent aanbeveelt indien de cursist zich verder in een onderwerp wil verdiepen.

Inhoud:

Onderstaande onderwerpen komen aan bod:

  • Theoretisch model van schematherapie en wetenschappelijke evidentie
  • Schematherapeutische interventies: experiëntiële, cognitieve en gedragsmatige technieken
  • Opzet van de schematherapeutische behandeling
  • Therapeutische houding en hanteren van de therapeutische relatie Diagnostiek en indicatiestelling
  • Observatie en inzet van meetinstrumenten
  • Maken van een casusconceptualisatie, functieanalyses en betekenisanalyses
  • Schematherapeutisch model en behandeling bij verschillende (persoonlijkheids)problemen
  • Opstellen van een behandelplan in schema/moditermen
  • Opzet van de schematherapeutische behandeling
  • Afsluiten van de behandeling en terugvalpreventie
  • Zelfzorg van de therapeut
Cursusmateriaal:

Verplichte literatuur:

  • Genderen, H. van & Arntz, A. (2021). Schematherapie bij borderline persoonlijkheidsstoornis. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.
  • Young, J.E., Klosko J.S., & Weishaar, M.E. (2019). Schemagerichte therapie. Handboek voor therapeuten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Hoofdstukken uit andere boeken en losse artikelen die onderdeel zijn van de verplichte literatuur zullen per mail met het draaiboek worden meegestuurd.

Studiebelasting

De tijdsinvestering per bijeenkomst is circa 12 uur (voorbereiding, huiswerk en intervisieopdrachten).

Toetsing
  • Voldaan aan vooropleidingseisen
  • Voldaan aan aanwezigheidsplicht
  • Actieve en coöperatieve deelname aan de cursus
  • Bestudering van verplichte literatuur
  • Eindtoets (casusverslag) afgerond met een voldoende
Doel

Na afloop van deze cursus:

  • Heb je inzicht in de schematheorie aangaande het ontstaan, ontwikkelen en in stand houden van (onvervulde) basisbehoeften, schema’s, copingstrategieën en modi;
  • Kun je een casusconceptualisatie en een behandelplan opstellen;
  • Ben je in staat persoonlijkheidsdynamiek in de behandelrelatie te hanteren volgens de principes van ‘limited reparenting’ tot ‘limit setting’;
  • Kun je vanuit het modusmodel interventies toepassen bij dysfunctionele gedragingen/ ongezonde gewoontes;
  • Heb je geoefend met verschillende schematherapeutische technieken (experiëntieel, interpersoonlijk, cognitief, gedragsmatig), individueel en in de groep;
  • Heb je zicht op je eigen schema’s, modi en coping en hoe dit kan interacteren binnen behandelrelatie en met de persoonlijkheidsdynamiek van de cliënt.
Doelgroep

Om toegelaten te worden tot deze cursus moet je beschikken over één van de volgende kwalificaties:

  • BIG-registratie als GZ-psycholoog, psychotherapeut, klinisch psycholoog of psychiater, dan wel in opleiding daartoe;
  • Gewoon lidmaatschap van een specialistische psychotherapievereniging, dan wel in opleiding daartoe;
  • Orthopedagoog-generalist of Registerpsycholoog Kind en Jeugd NIP/SKJ, dan wel in opleiding daartoe;
  • Gewoon lidmaatschap van de Vlaamse psychotherapievereniging dat automatisch recht geeft op het gewoon lidmaatschap van een specialistische psychotherapievereniging, dan wel in opleiding daartoe;
  • Registratie als vaktherapeut in het Register Vaktherapeutische Beroepen.

Per cursusgroep mag een beperkt aantal overige HBO-ers en masterpsychologen (niet in opleiding tot GZ-psycholoog of psychotherapeut) deelnemen. Voorwaarde daarvoor is dat:

  • Je in de werksituatie samenwerkt met BIG-geregistreerde schematherapeuten die als senior of supervisor zijn ingeschreven in het Register Schematherapeut;
  • Supervisie en intervisie georganiseerd zijn;
  • Je wat betreft vaardigheden een niveau hebt in het werken met persoonlijkheidsstoornissen en ernstige As-I stoornissen, dat voldoende is om de cursus met succes te kunnen volgen;
  • Je de basiscursus (100u) Cognitieve gedragstherapie bij de VGCt hebt afgerond.

De hoofddocent beoordeelt voor de cursus of de HBO-er of de masterpsycholoog voldoet aan deze voorwaarden.

Verder geldt dat je werkzaam bent in de GGz op een plek waar je minimaal 12 uur per week cliëntengeboden werk verricht.

Accreditaties

Vst, in aanvraag

Data, tijden

Bijeenkomst 1

Op locatie Den Haag

10-11-2025

09.30 – 17.00

Bijeenkomst 2a

online

17-11-2025

09.00 – 12.00

Bijeenkomst 2b

online

24-11-2025

09.00 – 12.00

Bijeenkomst 3a

online

01-12-2025

09.00 – 12.00

Bijeenkomst 3b

online

08-12-2025

09.00 – 12.00

Bijeenkomst 4

Op locatie Den Haag

22-12-2025

09.30 – 17.00

Docent(en)

Iris Vrieling en Yvette Endert-Kilian

Duur

50 uur

Vorm

Deze cursus is vormgegeven volgens blended richtlijnen van de VGCt, dit betekent dat de lessen zowel op locatie als online plaats vinden. De bijeenkomsten zijn innovatief ingericht waardoor cursisten veel meer continu en verspreid over de weken bezig zijn met de cursusstof en integratie van het geleerde in het dagelijkse werk vloeiender kan verlopen.

 

Indeling:

Het onderwijsprogramma bevat 8 thema’s. Het eerste en laatste thema wordt gegeven op locatie van de CvS Academy in Den Haag.  Op deze manier wordt de verbinding in de groep en met de beide docenten goed gevormd bij de startdag en zorgvuldig afgerond op de laatste cursusdag. De tussenliggende zes thema’s worden online aangeboden. Bij de eerste helft van de online thema’s is Iris Vrieling de docent, bij de tweede helft online is dat Yvette Endert-Kilian.

Onderwijs:

Het online onderwijs voor deze thema’s is gedeeltelijk met de docent erbij en vindt deels zelfstandig of in groepjes plaats zonder de docent.

Elk thema begint gezamenlijk, dan gaat de cursist alleen of met andere cursisten aan de slag en vervolgens wordt het thema weer gezamenlijk afgesloten.

Huiswerkopdrachten:

  • Dit zijn opdrachten die ter voorbereiding op of ter verwerking van de inhoud van een les wordt gemaakt door de cursist.
  • Daarnaast omvat dit het lezen van de literatuur
Inhoud

Traumatische gebeurtenissen overkomen iedereen, echter niet iedereen heeft (langdurig) last van de gevolgen hiervan. In deze cursus staan we enerzijds stil bij hoe trauma’s de persoonlijkheidsontwikkeling kunnen verstoren en zo tot persoonlijkheidsstoornissen kunnen leiden; en anderzijds bij hoe trauma en persoonlijkheid met elkaar verweven zijn en wat dat kan betekenen voor de behandeling en de behandelrelatie.

Het lijkt misschien een open deur, maar niet alleen cliënten maar ook therapeuten maken ergens in hun leven traumatische gebeurtenissen mee. Deze kunnen meer of minder verwerkt zijn, vóór ze een behandelkamer instappen. Wat dit doet of kan doen met de therapeutische relatie en de dynamiek in de behandelkamer is een expliciet onderdeel van deze cursus.

Deze vervolgcursus heeft als centrale focus het toepassen van het cognitief gedragstherapeutische proces, cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en cognitief gedragstherapeutische techniek(en) bij PTSS en persoonlijkheidsstoornissen. Er wordt gewerkt met analyses uit de cognitieve gedragstherapie zoals de holistische theorie, de betekenis- en functie-analyse zoals je die hebt leren kennen in de basiscursus, maar nu specifiek gericht op deze complexe problematiek en doelgroep. Je krijgt kennis van de verschillende evidence-based vormen van behandeling die bij deze problematiek wordt aangeboden, en we oefenen met enkele vormen hiervan.

In het bijzonder wordt in deze cursus ingegaan op het leren begrijpen van de therapeutische interactie vanuit de gedragstherapeutische analyses. Want de manier waarop je CGt diagnostiek en behandeling vormgeeft bij deze complexe problematiek wordt sterk gekleurd door de therapeutische relatie en jouw traumasensitieve attitude. Oftewel, jouw professionele identiteit, jouw ervaringsdeskundigheid en de mate waarin je de cliënt centraal kunt zetten.

Cursusmateriaal

Verplichte literatuur; deze dient de deelnemer zelf aan te schaffen voor aanvang van de cursus:

  • Stöfsel, M. (2020). Trauma en verwerkingstechnieken: Indicatiestelling bij traumabehandeling in de ggz. Springer Nature.
  • Sprey, A. (2017). Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen: DSM-5, diagnostiek, cognitieve gedragstherapie en therapeutische relatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
  • Ingenhoven, T., Berghuis, H., Colijn, S., & Van, R. (2018). Handboek persoonlijkheidsstoornissen. Amsterdam: Boom uitgevers/De Tijdstroom.

In bezit of bekend verondersteld:

  • American Psychiatric Association (2014). Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen DSM-5. [Diagnostic and statistical manual of mental disorders, fifth edition]. Amsterdam: Boom. 
  • Korrelboom K., Broeke E. Ten. (2014) Geïntegreerde Cognitieve Gedragstherapie, Handboek voor Theorie en Praktijk. Bussum, Coutinho.
  • Ten Broeke, E., Korrelboom, K., Verbraak, M., & Meijer, S. (Eds.). (2021). Praktijkboek geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: protocollaire behandelingen op maat. Uitgeverij Coutinho.
  • Keijsers, G. P. J., Minnen, A., Verbraak, M. J. P. M., Hoogduin, K., Hoogduin, K., & Emmelkamp, P. M. G. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten. Deel 1. Boom Lemma.

Verder wordt per thema literatuur verschaft via de digitale leeromgeving.

Studiebelasting

De tijdsinvestering per bijeenkomst is circa 12 uur.

Toetsing
  • Voldaan is aan de aanwezigheidsplicht
  • Er is een actieve deelname aan de cursus
  • Reflectieverslag op inhoudelijke ontwikkeling
  • Eindtoets is een presentatie in de laatste bijeenkomst over de eigen therapeutische groei gerelateerd aan de leerdoelen
Doel

Na afloop van deze cursus:

  • Is de cursist bekend met de Zorgstandaard Psychotrauma- en stressorgerelateerde stoornissen en de Multidisciplinaire Richtlijn (MDR) Persoonlijkheidsstoornissen
  • Heeft de cursist zicht op CGt-behandelvormen van verschillende CGt-generaties die evidence-based zijn voor PTSS en persoonlijkheidsstoornissen
  • Is de cursist bekend met de leertheoretische achtergrond en diagnostiek van PTSS en persoonlijkheidsstoornissen
  • Kan de cursist op basis hiervan een behandelplan opstellen
  • Kan de cursist adequate metingen op verschillende momenten gedurende het therapeutische proces inzetten op grond waarvan de effectiviteit van de ingezette behandeling gemonitord kan worden
  • Beschikt de cursist over de nieuwste wetenschappelijke kennis en is bekend met de actuele wetenschappelijke discussies met betrekking tot PTSS en persoonlijkheidsstoornissen
  • Weet de cursist wat een traumasensitieve attitude omvat
  • Heeft de cursist (meer) zicht op de eigen ervaringsdeskundigheid met betrekking tot traumatische ervaringen en persoonlijkheidsvalkuilen en is er meer kennis over en inzicht in hoe dit bijdraagt aan de therapeutische relatie in de behandelkamer.
  • Kan de cursist de therapeutische relatie vanuit de leertheorie vormgeven
Doelgroep
  • Mensen met een afgeronde academische opleiding in de (geestelijke)gezondheidszorg, of met een hbo MSc titel met een artikel 14 Wet BIG registratie op het gebied van de (geestelijke)gezondheidszorg. Cognitief gedragstherapeutisch werkers zijn welkom om mee te doen aan deze cursus, maar deze cursus wordt ontwikkeld op postacademisch niveau.
  • Je bent werkzaam in de GGz en hebt de mogelijkheid en de wens om te oefenen met hetgeen geleerd wordt in deze cursus op het gebied van PTSS en persoonlijkheidsstoornissen.
Accreditaties

VGCt, in aanvraag.

Data, tijden

Thema 1

Op locatie

23-02-2026

09.30 – 16.45

Thema 2

Online

02-03-2026

09.00 – 12.45

 

Online

09-03-2026

09.00 – 12.00

Thema 3

Online

23-03-2026

09.00 – 12.45

 

Online

30-03-2026

09.00 – 12.00

Thema 4

Online

13-04-2026

09.00 – 12.45

 

Online

20-04-2026

09.00 – 12.00

Thema 5

Online

11-05-2026

09.00 – 12.45

 

Online

18-05-2026

09.00 – 12.00

Thema 6

Online

01-06-2026

09.00 – 12.45

 

Online

08-06-2026

09.00 – 12.00

Thema 7

Online

15-06-2026

09.00 – 12.45

 

Online

22-06-2026

09.00 – 12.00

Thema 8

Op locatie

29-06-2026

09.30 – 16.45

Inschrijven 

Je kunt je inschrijven voor een cursus door het inschrijfformulier in te vullen. Je vind het inschrijfformulier hier:

INSCHRIJFFORMULIER

Overige aanbod

  • Schematherapie (Online | 45 min | € 120,-)
  • CGt (Online | 45 min | € 120,-)
  • GZ-opleiding – Behandeling (Online | 45 min | € 120,-)
  • KP-opleiding – Behandeling; Management (Online | 45 min | € 120,-)
  • Supervisiepakket – Van Traumabehandeling naar Schematherapie (Online | 45 min | € 120,-)
  •  Dynamiek in de kamer – Van Jezelf naar de Cliënt ( 1 uur | € 100,-)
  • Teamintervisie – Methode Stralend Falen; Roddelmethode; Stoelenmethode; Schematherapie (Online / Op locatie | 1 uur | € 120,-)
  • Teambegeleiding – Deskundigheidsbevordering (Online / Op locatie | 1 uur | € 120,-)
  • Teambegeleiding – Casuïstiekbespreking (Online / Op locatie | 1 uur | € 120,-)
  • Teambegeleiding – Online indiceren en behandelen (Online | 1 uur | € 120,-)
  • Teambegeleiding – Groepsdynamica en groepsprocessen (Online / Op locatie | 1 uur | € 120,-)

Vraag naar incompany mogelijkheden en maatwerk voor jouw organisatie!

Contact

Voor aanvragen van het overige aanbod, algemene vragen of informatie, neem vrijblijvend contact op via contact@centrumvoorschematherapie.nl.

Belangrijke informatie

Hieronder vind je belangrijke informatie zoals de algemene voorwaarden en onze privacyverklaring.

Klachten

CvS Academy is een lerende organisatie, wat voor ons betekent dat we graag feedback ontvangen op onze dienstverlening. Als je suggesties of feedback hebt voor ons ter verbetering, zijn deze altijd welkom via contact@centrumvoorschematherapie.nl t.a.v. aandachtsfunctionaris klachten.

CvS Academy maakt zich sterk om kwalitatief hoogstaande diensten te bieden. Desalniettemin kan het voorkomen dat je niet tevreden bent over de ontvangen dienst. We waarderen het zeer als je jouw ontevredenheid aan ons voorlegt.

Mocht je er wat betreft jouw ontevredenheid over de geleverde dienst niet met ons uitkomen, dan je de volgende stappen nemen om onze officiële interne klachtenprocedure te starten:

  1. je dient een klacht in via het klachtenformulier.
  2. Je klacht wordt in behandeling genomen door de aandachtsfunctionaris klachten van het Centrum voor Schematherapie. Je ontvangt hier van een schriftelijke bevestiging en er wordt zo spoedig mogelijk contact met je op opgenomen om de klacht te bespreken.
  3. Binnen 4 weken ontvang je van het Centrum voor Schematherapie een officiële inhoudelijke reactie op je klacht.